User Tools

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
rakentelua:purjevenetraileri [2023/12/12 23:26] – ↷ Links adapted because of a move operation 2.58.223.117rakentelua:purjevenetraileri [2023/12/16 12:22] (current) skeskine
Line 1: Line 1:
-====== Venetrailerin teko ======+====== Kuljetuskärryn teko ======
  
 Halusin ehdottomasti saada veneen kärryn päälle ja koska valmiin trailerin löytäminen on enemmän tai vähemmän tuuripeliä, niin vaihtoehdoksi jäi itse tekeminen.  Halusin ehdottomasti saada veneen kärryn päälle ja koska valmiin trailerin löytäminen on enemmän tai vähemmän tuuripeliä, niin vaihtoehdoksi jäi itse tekeminen. 
Line 10: Line 10:
 {{rakentelua:purjevenekarry.jpg?direct&600|}} {{rakentelua:purjevenekarry.jpg?direct&600|}}
  
-Kärryn runko on 100x100x6 RHS:ää. Ei niin kriittisissä paikoissa (sivutukien runko) on 100x100x4:sta kun siitä oli sopivia epämääräisiä pätkiä. Sivun suorien osien pituus on luokkaa 6050 mm. +Kärryn runko on 100x100x6 RHS:ää. Ei niin kriittisissä paikoissa (sivutukien runko) on 100x100x4:sta kun siitä oli sopivia epämääräisiä pätkiä. Sivun suorien osien pituus on luokkaa 6050 mm. Sivutuet ovat 70x70x4:sta, pituus ~1100mm. Ja niiden sisään tulee 60,3 mm putki (säätövara luokkaa 400 mm)
  
 Takapuskurin (= valot + hitaan ajoneuvon varoituskolmio) saa vedettyä noin 2,5 metriä perästä ulos.  Takapuskurin (= valot + hitaan ajoneuvon varoituskolmio) saa vedettyä noin 2,5 metriä perästä ulos. 
Line 16: Line 16:
 Tämä oli ensimmäinen purjevenekärry jonka olen tehnyt ja näin jälkikäteen pari muutosta voisi tehdä: Tämä oli ensimmäinen purjevenekärry jonka olen tehnyt ja näin jälkikäteen pari muutosta voisi tehdä:
   * Antilla 30:sen kölin pohja ei ole suora vaan syväys kasvaa perään mennessä. Pohjalankku kannattaisi laittaa samaan kulmaan, jolloin vene istuisi suorassa. Sopiva kulma olisi noin xx astetta. (Helppo korjata kunhan vene on pois kärryn päältä)   * Antilla 30:sen kölin pohja ei ole suora vaan syväys kasvaa perään mennessä. Pohjalankku kannattaisi laittaa samaan kulmaan, jolloin vene istuisi suorassa. Sopiva kulma olisi noin xx astetta. (Helppo korjata kunhan vene on pois kärryn päältä)
-  * Akseli voisi olla ehkä himpun edempänä. En ole mitannut aisapainoa, mutta rungosta näkee että jonkunverran tulee painoa. Aisapainoa täytyy tietty ollakin että vetäminen on mukavaa, mutta nyt täytyy varmaan hieman vahvistaa tuota 2 x 100x100x6-runkoa.  +  * Akseli voisi olla ehkä himpun edempänä. En ole mitannut aisapainoa, mutta rungosta näkee ettei se ole ihan nolla. Aisapainoa täytyy tietty ollakin että vetäminen on mukavaa, mutta nyt tuo 2 x 100x100x6 -runko kaipaa hieman vahvistusta
-  * Sivutukien säätämiseen käytettävän työntövarren ja jatkona olevan putken liitos on "rento". Tyhjänä nämä tahtovat retkahtaa. Tilannetta voisi korjata esim. liitoksen päälle laitettavalla muoviputkella.  +
-  * Antilla 30:lle riittäisi ~500 mm lyhyempi kärry+
   * Aisa voisi olla pykälän järeämpää (esim. 120x120x6), mutta tuo nykyinenkin toimii.    * Aisa voisi olla pykälän järeämpää (esim. 120x120x6), mutta tuo nykyinenkin toimii. 
 +  * Sivutukien säätämiseen käytettävän työntövarsien ja jatkona olevan putkien liitos on "rento". Tyhjänä nämä tahtovat retkahtaa. Tilannetta voisi korjata esim. liitoksen päälle laitettavalla muoviputkella. Muuten tuo työntövarsisäätö toimii hyvin ja säätövaraa riittää. Itse tilasin varret [[https://www.pmkaubamaja.ee/fi/tyontovarsi-cat0-0-3-4-360-560mm.html|täältä]]. 
 +  * Antilla 30:lle riittäisi ~500 mm lyhyempi kärry. 
  
 {{varusteet:inkeri_karryn_paalla.jpg?direct&600|}} {{varusteet:inkeri_karryn_paalla.jpg?direct&600|}}