User Tools

This is an old revision of the document!


Venetrailerin teko

Halusin ehdottomasti saada veneen kärryn päälle ja koska valmiin trailerin löytäminen on enemmän tai vähemmän tuuripeliä, niin vaihtoehdoksi jäi itse tekeminen.

Sopiva akseli löytyi kaverin vanhasta lavetti-Sisusta. Valinta kohdistui tuohon etummaiseen trippeliakseliin.

Akselin mukana tuli myös vanhat renkaat, mutta ne saivat rengasliikkeessä täystyrmäyksen huonon kuntonsa takia. Käytettyjä kuorma-auton “varapyöriä” saa kuitenkin hyvinkin sopivasti kun vannekoko on normaali 22,5“. Matalampi 315/70 R22.5 -rengas on varmaankin paras purkkarikärryyn koska näin kuljetuskorkeus jää 2-3 cm matalammaksi kuin 80-profiililla.

Kärryn runko on 100x100x6 RHS:ää. Ei niin kriittisissä paikoissa (sivutukien runko) on 100x100x4:sta kun siitä oli sopivia epämääräisiä pätkiä. Sivun suorien osien pituus on luokkaa 6050 mm.

Takapuskurin (= valot + hitaan ajoneuvon varoituskolmio) saa vedettyä noin 2,5 metriä perästä ulos.

Tämä oli ensimmäinen purjevenekärry jonka olen tehnyt ja näin jälkikäteen pari muutosta voisi tehdä:

  • Antilla 30:sen kölin pohja ei ole suora vaan syväys kasvaa perään mennessä. Pohjalankku kannattaisi laittaa samaan kulmaan, jolloin vene istuisi suorassa. Sopiva kulma olisi noin xx astetta. (Helppo korjata kunhan vene on pois kärryn päältä)
  • Akseli voisi olla ehkä himpun edempänä. En ole mitannut aisapainoa, mutta rungosta näkee että jonkunverran tulee painoa. Aisapainoa täytyy tietty ollakin että vetäminen on mukavaa, mutta nyt täytyy varmaan hieman vahvistaa tuota 2 x 100x100x6-runkoa.
  • Sivutukien säätämiseen käytettävän työntövarren ja jatkona olevan putken liitos on “rento”. Tyhjänä nämä tahtovat retkahtaa. Tilannetta voisi korjata esim. liitoksen päälle laitettavalla muoviputkella.
  • Antilla 30:lle riittäisi ~500 mm lyhyempi kärry.
  • Aisa voisi olla pykälän järeämpää (esim. 120x120x6), mutta tuo nykyinenkin toimii.